Programmatic ser dig

Av nov 24, 2016 Kategori Allmänna nyheter, Webb

Programmatic. Ett nytt trendord inom marknadsföring. Eller det nya intelligenta sättet att nå fram i bruset. Oavsett hur du ser på det, räkna med att allt det programmatic står för kommer påverka din vardag i framtiden.

Begreppet står lite enklare uttryckt för programmerbar digital marknadsföring. Idag kan digitala annonser programmeras så effektivt och personligt att just du får ett meddelande från ett café i din mobil när du befinner dig inom 100 meters radie från det, och förutsatt att det är öppet.

Under torsdagen besökte vi en föreläsning i ämnet, arrangerad av Dagens Media. Skrämmande, visst. Spännande, absolut. Speciellt om du arbetar med marknadsföring. Med tal om avancerad programmering, inhämtning av enorma data, GPS-övervakning och en etablering av datahantering som bygger en artificiell intelligens så blir detta en mycket attraktiv framtid för alla som vill nå fram till sin kunder, i exakt rätt tid, på rätt plats och med rätt budskap. För dig som vill komma undan blir det svårare, programmatic lär hitta dig.

img_2501

Jez Fawcett från Rocket Fuel beskrev varför programmatic kommer få så stor betydelse inom digital marknadsföring med en nästan lika lång och komplicerad mening som tekniken i sig är.