Vad kostar en folder? Hur många sidor har en broschyr? Hur skapar man blanka, glittriga eller gummiartade vykort?

Trycksaker eller print kan nästan vara vad som helst. Pappret, formatet, tryckmetod, efterbehandling – allt detta påverkar. Men som i all reklam och annan form av kommunikation är utgångspunkten; vad ska vi säga, till vem och vad ska det leda till för reaktion?

Utifrån en god idé kan vi med de olika verktyg vi har, från text och bild till tryckmetoder, skapa en helhet som säger mottagaren exakt det vi önskar. Eller åtminstone attraherar det så många som möjligt av personerna i den utvalda grupp vi försöker kommunicera med. .

Tradition som lever med sin tid

Tryck må vara en månghundraårig och till synes gammalmodig uppfinning. Men även om de digitala medierna vinner i position och betydelse alltmer, så hänger trycksaker i högsta grad med i utvecklingen. Möjligheterna att skapa spännande och slagfärdiga resultat med tryck på främst olika former av papper, men också material som plast, textilier och glas, gör att ditt företag har mycket att vinna på att välja rätt.

Bara för att man gör en viss sorts trycksak, behöver den absolut inte se ut som alla andra. Ett sådant exempel är när Pepparkakshuset arbetade med Familjebostäder tillsammans en stor grupp partners från Block Stockholm. År efter år hade de som sin stora och tunga trycksak producerat en årsredovisning av ganska traditionellt slag. En dyrbar och omfattande trycksak som krävde massor av arbetstimmar från ett stort antal medarbetare. Och resultatet var mer en pliktskyldig trycksak som lästes av ett fåtal, snarare än en användbar beskrivning av en mycket omfattande och spännande verksamhet. Vi vände då på hela synsättet och skapade en trycksak som koncentrerade sig på att berätta om det som intresserade hyresgäster och andra intressenter, mer än redovisning av siffror. Resultatet blev en Rundtur i Familjebostäders Stockholm, en mer lättillgänglig guide till deras breda verksamheten. En trycksak som kom att användas och läsas av väldigt många fler, från VD till enskilda hyresgäster.

Här kan du titta på Rundtur i Familjebostäders Stockholm (PDF) >>