Filmkampanj i nya medier

    Under inledningen av 2016 startade vi kampanjen "Trångt på kontoret" med både filmkampanj, traditionell annons i affärspress samt rörliga banners. Vi producerade en film som legat som pre-roll, dvs placerad före filmer som ses av målgruppen på internet. Dessutom adwords, retargeting och displayannonser i ett SEM-upplägg samt Facebook-kampanj. Resultatet har varit fascinerande. Målet var att få tittarna att besöka PCS webbsida. Under en kampanjvecka såg nära 250.000 kampanjfilmen, av dem klickade så många som 7,5 % vidare till PCS hemsida. Det gav ett hisnande bra resultat. Besöksantalet steg från normala 300-400 till 10.000. En ökning med 2.500%.

    Av filmen skapade vi också ett antal banner i form av GIF-animationer, se här exempel till vänster. Dessa har legat som sökmotorannonser via Google, dels display och dels retargeting. Dvs de är anpassade efter målgrupp samt kommer att repeteras för de som har besökt PCS-webben när de beskär helt andra webbsidor.

    I arbetet med hela denna kampanj har rekordmånga Block-partners till Pepparkakshuset varit involverade. Förutom att Rolf Fällström har stått för projektledning och copywriting så har följande bidragit till en utmärkt resultat: AD Tomas Arfert, filmare/fotograf Petter Stahre, webbprogrammerare Eva Risinger och Agneta Calais Brobäck från Kreatiwebb och dessutom agerar blockarna Bertil Israelsson, Sara Sandin, Steinar Juliusson och Joakim Kempff i film och på foton.

    Se filmen och mer om kampanjen på PCS-webben →

    PCS-banner-750x300